Att tälta på vintern

För ett par dagar sedan tältade jag för första gången under vintern! Det var en upplevelse överförväntan. Jag trodde att jag skulle ligga där och frysa (vilket jag altid gör när jag sover i tält) men det gjorde jag inte. Det var till och med så att jag var tvungen att ta av mig flisjackan under natten för att jag var för varm och på morgonen vaknade jag pigg efter en hel natts sömn. Det har jag helt klart min nya sovsäck att tacka för! En vintersocsäck som klarar -8 på comfort temperatur dam. Men när jag sov ute sjuönk temperaturen till minus -11 man trots sov jag som sagt bra hela natten. Jag tänkte skriva lite om sovsäcken i ett kommande inlägg och dela med mig av vad jag tycker är viktigt att tänka på när man ska köpa en vintersovsäck. För jag märkte att det var en djungel och många beslut man behövde ta ställning till "vilken temperatur?, dun eller syntet? värmekrage eller inte? med mycket mer". Så i det inlägget tänkte jag gaida dig genom sovsäcks djungeln. Men i det här inlägget tänkte jag som sagt fokusera på tätningen och framför allt ge mina bästa tips när det gäller vintertältning.

Den största skillnaden mellan att tälta på vintern kontra sommaren skulle jag säga är hur tältet ska förankras. Efterssom det vanliga tältpinarna som medföljer inte går att använda på grund av att dom inte går att få fast i snön. Om man vill går det att köpa tältpinnar specielt framtagna för att tälta på vintern. Men vill man inte springa att köpa det så finns det några smarta sätt att förankra tältet på utan vinter tältpinnar. Du kan använda dina längdstavar och skider att fästa tältet med!


Vill du använda stavar och längdskidor när du sätter upp dit tält gör du så här. Börja med att göra en ögla på tältlinan och fäst sedan tältlinan i skidan. Tryck ner skidan i snön så den är i en vinkel på ca 45 grader. Om det inte bara går att trycka ner skidan får du gräva ett hål som du trycker ner den i. Fyll igen hålet (om du var tvungen att gräva något) och platta sedan till skidan så den sitter bra. Det går att göra exakt lika dant med en stav. Komihåg att alltid fästa alla linor trots att tältet kan stå med färre, vädret kan ändras snabbt.

På bilden här till vänster har jag gjort samma sak som på bilden åvan fast med en längdstav. Det fungerar i princip lika dant bortsätt från att jag tycker att staven behövs tryckas ner längre för att det ska bli stabilt.








Under vintern är fungerar det även bra att fästa tältet med ett så kallat "snö ankare". Vilket innebär att du gräver ner skidan helt och hållet i snön på brädden, fäster tältlinerna i skidan och sedan skottar över snö. På bilden här har jag gjort exakt så på långsidan. Vilket är väldigt stabilt!
När du tältar på vintern är det även bra om du skottar upp lite snö mot tältduken (som du ser på bilden) det håller borta kylan lite och fungerar som isolering.


När tältet är förankrat och uppsatt kan du göra iårning lite inuti tältet. En sak som jag tycker är väldigt praktist är att ta bort lite snö inuti absiden. Då får du både lite högre i "tak" och som ett bort längst ut i absiden där du kan förvara bakning mm.







Här på bilden synas det ganska bra hur det blir om man gräver ut snön från absiden.












Här är en bild innefrån tältet jag sov bara på ett helt vanligt liggunderlag, vilket fungerade men det optimala är nog att ha ett vanligt liggunderlag i boten och sedan ett uppblåsbart. Det är både varmare och mer bekvämt!







När det gäller klädsel så rekommenderar jag att inte ha för mycket kläder på sig i sovsäcken, ett underställ, tjocka sockar (dubbla om man vill)  och mösa och vantar. Tar man på sig mer kläder än så är risken att det bara leder till att man blir ännu kalare. Eftersom kroppen hela tiden avger fukt även om man inte ligger och svettas och har man då på sig för mycket kläder kan inte fukten ta vägen någon stans och det kyler därför mer än det värmer. Då är det istället bättre att isolera under eller ovanpå sovsäcken genom att tillexempel lägga en tröja ovanpå eller under sovsäcken.

Ännu ett tips är att man kan koka upp en flaska varmt vatten att lägga i sovsäcken det är ricktigt skönt och blir som ett element i sovsäcken. Tänk även på att det är bra om din första tältur under vintern är någon stans där du har möjlighet att gå in på en fjällstation, stuga eller liknande. Så du inte ger dig ut på fjället utan någon erfarenhet alls av att tälta på vintern.





Hoppas du får en härlig vinternatt ute i tältet!



Kommentarer

Populära inlägg