Fjällvandring i Geiranger


Geiranger, Norge, båt, kryssningsfartyg, natur fjord, fjäll, berg, snö, sjö
Geiranger

Idag har jag tänkt att dela med mig av en upplevelse från norgeresan jag gjorde nu i sommar. Jag kommer publicera fler bilder från den här resan men börjar med att berätta om Geiranger.


Vad är Geiranger?

Geiranger är en liten by i Norge som är en väldigt populär turistort. Geiranger är känt för den vackra naturen med fjäll som stupar rakt ner i fjorden. Byn finns med på många listor över vackra och häftiga platser. Här ligger Geiranger tillexempel med på värdens top tio häftigaste platser: http://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/varldens-10-vackraste-platser/

Fjällvandring i Geiranger
Den här dagsturen som jag gick i Geiranger Norge var utan jämförelse den finaste turen jag någonsin gått och jag börjar ha gjort några vandringar. Tror jag aldrig har knäppt så mycket kort som jag gjorde den här dagen. Vi hade först tänkt att gå upp till någon av de gamla gårdarna som ligger i Geiranger. Det hade nog blivit bra det också, men hon vi hyrde stugan av tipsade oss att gå den här turen och det blev verkligen en toppendag. Underbart väder och inte lika mycket folk som om vi skulle ha gått den andra turen som de allra flesta besökarna i Geiranger går. Vi utgick från stugbyn Holehytte och gick till Grindalsetra  som är en liten stuga, då är du på 829 möh. Där ser du ända ner till fjorden och åt vilket håll du än tittar åt ser du snöbeklädda fjäll. Vandringen upp är relativt enkel och tar inte speciellt lång tid. Vi höll på i cirka 2 timmar upp och då tog vi det väldigt lugnt. Men vill man göra en lite längre tur kan man gå upp på fjället som är ganska spetsigt och ser ut som en sockertopp. Det syns på en av bilderna nedan. Vi gjorde inte det men jag hoppas jag kan åka till baka till Geiranger någon gång och göra det! Till alla er som inte varit i Geiranger vill jag bara säga att det finns en anledning att platsen ligger med på så många listor på platser man måste besöka!

Vill du läsa mer om Geiranger kan du blandat gå in på länken nedan.

https://www.visitnorway.se/resmal/fjord-norge/geirangerfjorden/

Här kommer lite bilder från dagsturen i Geiranger!
Norge, Geiranger, stuga, fjord, snö, berg, fjäll, fjällvandring, sport, utsikt
Stugan du ser på bilden är Grindalsetra

Geiranger, Norge, fjäll, berg, natur, sjö, snö, sommar

Bilden är tagen en bit ovanför Grindalsetra




stuga, norge, Geiranger, rastplats, Grindalsetera, fjäll, berg, historia, fäbovall

blomma, bär, hönsbär, vit blomma, fjäll, rött bär
Hönsbär

Sockertoppen som vi kallade den!

Kommentarer

Populära inlägg