Pyssla en hatt med design från tidigt 1900-tal

Hatt, tidigt 1900-tal, historia, mode, pyssel, gör själv, återanvänd, spetts, docka, American girl doll, Sweden, Carolain Abbot, 1812

Du som har följt min blogg kanske har läst inlägget där jag skrev om tidigt 1900-tals mode. Men har du inte läst det kan du trycka på inlägget till vänster som heter "tidigt 1900-tals mode" och läsa om stora hattar och mycket spets. I det här inlägget tänkte jag berätta om hur jag har gjort hatten som du ser på bilden ovan. Jag var tyvärr dålig på att knäppa bilder under arbetets gång så jag har bara den nedan. Men jag ska försöka beskriva i text så gott det går.


  • Jag klippte till en cirkel i kartong så stor som jag ville ha hatten och gjorde sedan ett lagomt stort hål för huvudet.
  • Blåste upp en ballong i hålet i kartongen så att det blev en utbuktning. Kartongringen och ballongen såg nu ut lite som en hatt.
  • Sedan blandade jag ihop tapetklister och limmade fast tidningspapper på ballongen och kartongen så att allt blev täckt. Tänk på att du måste ha ett ganska tjockt lager med tidningspapper så att hatten blir stabil.
  • Efter att tidningspapper och klister torkat smällde jag ballongen men behöll kartongskivan. På bilden nedan ser du hur den såg ut då. 
  • Sist av allt klädde jag in hatten i ett passande tyg och dekorerade med spetts och blommor. Jag fäste tyget och allt annat på hatten med limpistol. Blommorna är gamla ljusmanschetter det fungerade väldigt bra att använda.

Kommentarer

Populära inlägg