Höstlov

Nu när det är höstlov blir det såklart till att vara ute! I förrgår fick jag sådan feeling sticka ut och tälta. Jag brukar ofta titta ut genom fönstret på kvällen och se om det är stjärnklart. Det har som blivit en vana och igår var det både stjärnklart och månen var framme. Sedan blåste det också väldigt mycket och då kunde jag inte låta bli att testa tältet i blåst och sova på fjället. Så ungefär klockan halv nio hade jag bestämt mig och en kvart senare var jag påväg upp på fjället med vandringsryggsäcken.

Halloween tätning, tältet ser ut som en pumpa i som lyser i mörkret!

Att sätta upp tältet i riktigt hård vind var riktigt roligt. Jag har tältat när det blåst men aldrig så här mycket så det var lite premiär och kul att testa. Att sätta upp tält i blåst kräver att man vet hur tältet ska sättas upp för det blir mycket svårare när vinden hela tiden tar tag i tältet. Men vet man hur man ska göra är det oftast inga problem. Jag hittade en väldigt bra video på hur man gör på bästa sätt som ni kan hitta på länkenr. 

När tältet väl var uppsatt så la jag mig i sovsäcken och läste. En bok tycker jag är en mysig sak att ha med i packningen. Specielt när man är ute och tältar själv. Det är så mysigt att bara ligga där med pannlampan, lyssna på vinden och läsa en bra bok. Jag sov nästan hela natten bortsätt från att jag vaknade några gånger av blåsten. På morgonen blev det en fantastisk fin soluppgång och efter frukosten gick jag upp och tittade på utsikten, kalt men vackert. När jag kom tillbaka till tältet igen kröp jag ner i sovsäcken eftersom jag blev så frusen.

Klockan är sju och solen påväg upp

På bild ser det ut som en lugn morgon men verkligheten är bra mycket blåsigare

Tänkte även måla lite akvarell men det var så kalt att vattnet frös så det gick inte så bra att måla vattenfärg. 😂

Tycker den här stenen ser ut som en drake som sticker up ansiktet ur vattnet. Ser ni också det?


Efter att tältet var nerpackat så gick jag till ett vattenfall där jag lagade mat över öppen eld. Det blev lax och grönsaker i folium packet direkt på elden. En riktigt höjdare när man är ute! Här nedan synas receptet och lite blandade bilder från idag.


vandring, mat, vattenfall, skog, utflykt, natur, vatten, Storafallet, bydalen, matlagning, öppeneld, lax, foliepacket, folie,  recept, laga mat ute, utomhus, friluftsliv, fjällflickan,  skog

eld, vandring, mat, vattenfall, skog, utflykt, natur, vatten, Storafallet, bydalen, matlagning, öppeneld, lax, foliepacket, folie,  recept, laga mat ute, utomhus, friluftsliv, fjällflickan,  skog

lunch, middag,vandring, mat, vattenfall, skog, utflykt, natur, vatten, Storafallet, bydalen, matlagning, öppeneld, lax, foliepacket, folie,  recept, laga mat ute, utomhus, friluftsliv, fjällflickan,  skog

Lax och grönsaker över öppen eld
Ingredienser
Jag skriver inte upp några mängder, blanda det som du tycker passar

Röd paprika
Orange paprika
Squash
Cream Fresh
Citronpeppar
Salt
Pressad citron
Folie



Gör så här
Gör en portion per folie paket

Skär upp grönsakerna och laxen
Klicka i en klick Cream Fresh
Pressa över lite citron
Krydda efter smak
När det är bra glöd lägger du folie paketen vid elden
Efter cirka 15 minuter är maten färdig!

Den som väntar på det goda väntar aldrig för länge

vandring, mat, vattenfall, skog, utflykt, natur, vatten, Storafallet, bydalen, matlagning, öppeneld, lax, foliepacket, folie,  recept, laga mat ute, utomhus, friluftsliv, fjällflickan,  skog

vandring, mat, vattenfall, skog, stig, utflykt, natur, vatten, Storafallet, bydalen, matlagning, öppeneld, lax, foliepacket, folie,  recept, laga mat ute, utomhus, friluftsliv, fjällflickan,  skog
Trolsk skogs vandring

Bark, träd, mossa, gran, skog




Kommentarer

Populära inlägg