Springtur och äppelmos

Idag har det verkligen känns som hösten har kommit och jag har njutit till fullo! På förmiddagen gjorde jag äppelmos av äpplena jag plockade på äppelträdet ute på gården igår. Tänkte dela med mig av receptet jag använde.

Ingredienser för fem burkar äppelmos:

  • 1 kg äpplen
  • 2 dl vatten 
  • 1/2 dl socker (du kan smaka av lite det beror såklart på hur söta/sura äpplen du har)

  • Gör så här:

    1. Börja med att skala äpplena och skär bort kärnhuset. Lägg dom sedan i kalt vatten det gör att äpplena inte blir bruna som dom annars blir om dom ligger i luften. 
    2. Häll bort vattnet och lägg äpplena i en kastrull tillsätt 2dl vatten och koka på låg värme. Rör om då och då. När äpplena är mjuka rör du i sockret och låter koka en stund till.
    3. Använd en stavmixer för att mosa äpplena.
    4. Nu är din äppelmoss färdig och det är bara att tappa up den på burkar. 

    Äppelmos, recept, höst, mat, ekologiskt, äpplen

    Äppelmos, recept, höst, mat, ekologiskt, äpplen

    Äppelmos, recept, höst, mat, ekologiskt, äpplen

    När äppelmossen var färdig fick det bli en springtur ute i skogen!

    höst, höstfärger, springtur, löpning, skog

    höst, höstfärger, springtur, löpning, skog, träd

    höst, höstfärger, springtur, löpning, skog, rönnbär, träd

    Kommentarer

    Populära inlägg