Pyssla änglar

Änglar, Julpyssel, jul, skidor, vinter, roser, trolldeg, hobby lack, pyssel,

Nu kommer det mycket pysselbilder men så blir det när det inte är något väder för att gå på tur i fjällen. De här små skyddsänglarna gjorde jag till min familj i julklapp. Tro det eller ej är de är gjorda av trolldeg. Jag minns det mest från dagis när jag satt och modellerade men då visste jag inte att det går bra att torka leran i ungen så att den stelnar. Man kan till och med måla trolldegen som jag har gjort på bilden ovan. Jag inte gjort det förut men jag använde hobbylack och det var inga problem. Sedan har jag ett väldigt smart men välkänt tips hur man kan göra håret. Man lägger lite lera i en vitlökspress och pressar ut degan genom hålen. Då får man till ett fint hår riktigt enkelt!

Här kommer ett recept på trolldeg:
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
Sedan är det bara att blanda ihop alla ingredienser till en deg. Om du vill spara det du har skapat torkar du det i ungnen på 100 grader i en timme.

Kommentarer

Populära inlägg