Tälttur isjödalen

Vintern står nu i all sin prakt men jag som är en riktig vandringsnörd längtar ändå till sommaren och hösten. Då man kan snöra på sig vandringskängorna och traska iväg upp på fjället eller ut i skogen med ett tält i ryggsäcken. Just nu sitter jag och minns sommarens fjällvandring till Issjödalen i Jämtlandsfjällen. Det var en tvådagarstur som vi startade från Valbo som ligger nära Vålådalen. Turen bjöd både kalfjäll, skog och Issjön med klart vatten och fisk som vi såg simma om kring vid morgonfikat. Det är faktist sällan man får uppleva så mycket variationer i naturen på en så pass kort tur som den här. Första dagen gick vi 11 km och satte sedan upp tältet i Issjödalen bredvid Issjön. Dag två gick vi tillbaka till Valbo via Pyramiderna vilket också var ca 11 km. Pyramiderna är lämningar från istiden och precis som namnet antyder ser formationerna ut som pyramider.

Turen var ganska lätt att gå så man skulle kunna ha gått längre sträckor varje dag. Jag har till och med hört vissa som har gått hela turen på en dag. Jag föredrar hellre att gå lite kortare dagsetapper och sedan ha tid att mysa lite i tältet på kvällen. Men det är ju en smaksak!


Vandring, Vålådalen, vallbo, sommar, isjön, isjödalen, kängor, fjäll, tält, Hilleberg, Hillebergstält, Meindl, Meindlkängor
Mina kära vandringskängor med Issjön i bakgrunden
Vandring, Vålådalen, vallbo, sommar, isjön, isjödalen, kängor, fjäll, tält, hileberg, fjällvandring, Hilleberg, Hillebergstält, Meindl, Meindlkängor
Tältplatsen i Issjödalen



Kommentarer

Populära inlägg